Rabu, 10 Mac 2010

Apa ada pada nama...

APA Nama. Itu adalah nama bagi sebuah kapal layar milik Tun Dr. Mahathir yang sedang ditambat di marina di Langkawi.
Sedap nama itu. Ia dinamakan sebegitu kerana orang Utara seperti Tun sering menyebut "apa nama" jika beliau tercari-cari sesuatu perkataan ketika bercakap sambil berfikir atau semasa ayat tuturnya terputus.
Mengapa nama? Nama itu penting, walaupun tak ada nama. Seperti nama kapal itu, secara literal atau lurus, ia tiada nama. Tapi hakikatnya, itulah namanya - Apa Nama.
Namun, banyak pihak berkata apa ada pada nama. Ia bermaksud nama itu tidak penting. Siapa orang itu tidak penting. Itu pasallah satu ungkapan popular dalam pilihan raya "letak selipar Jepun pun boleh menang". Selipar Jepun disifatkan sebagai tiada bernilai, tidak penting dan orang yang bertanding itu tiada nama hebat, tapi boleh menang.
Jika dulu selipar Jepun memihak kepada calon BN. Letaklah di mana sekali pun, calon selipar Jepun itu akan menang. Itu cerita dulu. Sekarang susah nak cakap. Selipar Jepun bukan lagi memihak kepada BN. Sebaliknya ada orang berkata selipar Jepun itu kini beralih kepada pihak sebelah lagi. Mereka kini mempunyai advantage selipar Jepun. Letaklah si buta dari gua hantu sekalipun dia boleh menang.
Itu pasallah tukang gambar pun boleh menang sebagai wakil rakyat di Kelana Jaya. Dia itu hendak cakap bahasa Melayu pun tersasul, tapi menang besar dalam pilihan raya umum lalu. Selain dia, orang yang meringkuk dalam tahanan di Kamunting pun boleh menang besar. Tidak perlu pun bersusah payah berkempen, calon itu kini wakil rakyat di Kota Alam Shah dekat Klang, Selangor.
Faktor pemilihan calon dalam pilihan raya bagi BN sejak kebelakangan ini (terutama selepas pilihan raya kecil Kuala Terengganu) amat penting. Ia harus dibuat dengan teliti dan betul-betul. Dalam Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir tempoh hari pun, nama calon BN kemudiannya telah jadi hal. Macam-macam hal yang dihadapi BN ekoran soal nama ini.
Itu pasal Muhyiddin Yassin semalam tidak mengumumkannya secara langsung nama calon tapi meminta penyokong atau rakyat di bawah rostrumnya menamakannya. "Siapa nama calon Bagan Pinang," jeritnya dan disambut oleh hadirin, Mohd. Isa!!.., siapa? Mohd. Isa!!.., siapa? Mohd. Isa!!! Tiga kali orang bawah pentas itu menjerit nama Mohd. Isa.
Maka, rasmilah Tan Sri Mohd. Isa Samad dilantik sebagai calon. Tidak pastilah mengapa Muhyiddin enggan menyebutnya, tapi ia mungkin gimik yang mahu dilakukannya.

0 ulasan: